
Rysunek postaci ludzkiej z natury jest obowiązkowym etapem rekrutacji na większość plastycznych kierunków artystycznych. Również na naszej edukacji artystycznej odbywa się od 2015 roku taki egzamin wstępny. Daje on możliwość najlepszej oceny stopnia zaawansowania kandydata i jego umiejętności. Jest to też dla kandydata najlepszy sposób do rozpoznania czy studiowanie na kierunku oferującym głównie zajęcia praktyczne jest oczekiwaną i miłą perspektywą.
Trzeci semestr zajęć artystycznych z rysunku na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych to nauka zaawansowanych zasad prawidłowego przedstawiania postaci ludzkiej w różnych ruchach. Prace studenci wykonywali w pracowni w oparciu o obserwację konkretnego modela. Na każdych zajęciach ustawienie modela (ruch) było inne, co narzucało żwawe tempo pracy. Również Panie, które pozowały nieruchomo jako modelki, musiały poddać się wymagającemu rygorowi czasowemu.
Większość rysunków powstawała na papierze o wymiarach 100 x 70 cm, zmuszając studentów do zakomponowania całej postaci wg prawidłowych proporcji anatomicznych w perspektywie. Dodatkowo poza zajęciami studenci wykonywali szkice detali anatomicznych, oraz szkice konstrukcyjne postaci ludzkich w ruchu. Techniki użyte to ołówek, kredka, węgiel prasowany, używane na brystolu i szarym papierze. Oprócz prawidłowego zakomponowania postaci, prawidłowych proporcji ciała, przy ocenie brałem pod uwagę odpowiednie oddanie przestrzeni i skrótów perspektywicznych, które sprawiały najwięcej trudności. Na wypracowanie detali, światłocienia i waloru nie starczało najczęściej czasu, ale będzie można to uzupełnić w przyszłym semestrze.
Mikołaj Bieluga
Zajęcia z rysunku w trzecim semestrze dotyczyły studium postaci. Co tydzień w czwartek studenci edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych II-go roku przy współpracy z koleżankami I-go roku, wcielającymi się w rolę modelek, pod okiem prof. Mikołaja Bielugi dzielnie mierzyli się z problemem, jaki postawiło przed nimi ludzkie ciało- jego anatomiczna budowa, odpowiednie proporcje czy gra światłocienia . Owe zmagania zaowocowały wystawą – niejednoznaczną, wielowymiarową, indywidualną, ukazującą wrażliwość oraz jawny proces poznawania każdego nowego tematu przez młodych artystów.
Anna Wrzosek
Fotogaleria
zdjęcia Mikołaj Bieluga
Anna Wrzosek
Fotogaleria
zdjęcia Mikołaj Bieluga